10 Kasım 2025 Pazartesi

İnsanın canı sıkılmaya görsün, neler öğrenir


 "Bir Oto Didakt Olan Aziz Çelik'in Adıyaman Halk Kültürüne Yapmış Olduğu Katkılar" 
 İnönü Üniversitesi - Ayla Bahadır
Yüksek Lisans Tezi

* “Burası Adıyaman” adlı eser MESAM ’da Kâhtalı Mıçe adına da kayıtlıdır ama  Adıyaman türküsü değildir “Düz Dara” (Burası Adıyaman) bir Aziz Çelik bestesidir.


* Basının "Beynelmilel" filmi ile tanıdığı Adıyaman Belediye Bandosu, Aziz Çelik tarafından 1972 yılında on beş müzisyen ile ilk çalışmalarına başlamıştır. Halk Eğitimi bünyesinde çalışmalarına başlayan ekipte bando elamanlarının her biri öncesinde çalmayı bilmedikleri bando enstrümanlarını ilk olarak Aziz Çelik ile tanımış, eğitimini de ondan almışlardır. Bir kısmı esnaf ve bir kısmı da mahalli müzisyenlerden oluşan ekip bando elamanı olarak bağlı bulundukları birimden kadro alamayınca ciddi bir emekle oluşan bando da yaprak dökümü başlamış gruptan ayrılanlar olmuştur. Ancak gruptan ayrılanlarda aldıkları bando eğitimi ile çevre illerde ki belediye bandolarına girmişlerdir.

* Aziz Çelik Beynelmilel ile ilgili olarak sadece şu cümleleri kurmuştur; “Sıkıyönetim ile başlayan bandomuz hala çalışmalarını sürdürmektedir. Bandomuzun kuruluşu ve eğitimi tamamen bana aittir. Özellikle Bandoenstrümanlarını tanımayan müzisyen dostlarıma eğitimini bizzat vererek birçoğununilk nota eğitimini de verdim. Arkadaşım Yönetmen Sırrı Süreyya Önder’in öyküsünü Adıyaman Belediye Bandosundan aldığı “Beynelmilel” film senaryosu tamamen bizim bandoyu anlatmaktadır. Ancak Filmde aslına uygun olmayan Bando kıyafetleri, sıkıyönetim zamanında enternasyonal marşı çalmak, erkek dansöz oynatmak gibi detaylar bizlere ait değildir yani Adıyaman Belediye Bandosunun yaşantıları içinde bir kesit değildir. Bunun dışında kalan filmde anlatılanların büyük bir kısmı tamamen doğrudur”. Film de anlatılan Aziz Çelik’i canlandıran bando şefi karakteri senaryo gereği öldürülüyor ancak Aziz Çelik emekli olduğu 2008 yılına kadar bando şefi görevini sürdürmüş hala da müzik çalışmalarına devam etmektedir.

* Aziz Çelik özgeçmişini şöyle anlatmaktadır; “1947 de Adıyaman merkeze bağlı Terman köyünde dünyaya geldim. 9 yaşımda babamı kaybettim benim en önemli modelim ve örnek aldığım şahıs ağabeyimdi. 14 yaşımda annemin ısrarı ile akraba evliliği yaptım. 6 çocuk babasıyım müzisyen bir aileden geldim ancak çocuklarımdan müzik ile uğraşan olmadı. Ağabeyimin şair olması ondan etkilenmeme şiir ve müzik ile bezenmiş bir çocukluk geçirmeme etken oldu. İlk müzik ile tanışmam da ağabeyimin bana aldığı cura ile oldu. Ekonomik sıkıntılarımız sebebi ile lise öğrenimime devam edemedim." 

* Müzisyen Dostu Hüseyin Hanol’un Aziz Çelik adı geçince gözlerinin ışıldaması ve dilinden dökülen her hecenin yüreğinde ki Aziz Çelik sevgisi ile yoğrularak dökülmesi Aziz Çelik’in sanat yaşamının yanı sıra çevresiyle de sağlıklı ilişkiler kurduğunun göstergesidir.

* Adıyaman müziği denince akla ilk gelen, yörenin önemli kültür sembollerinden biri olan “Harfhane” müzik topluluğu, önemli sanatçılar yetiştirmiş olmasının yanı sıra Adıyaman müziğinin özünü koruyarak günümüze kadar gelmesini de sağlamıştır. Harfhane adını; gecede bulunan şahısların isimlerinin baş harflerini yazarak bir torbaya toplayıp yapılan çekilişte, kimin isminin baş harfi çıkarsa o geceki masrafları üstlenmesinden almıştır. Harfhane müzikli toplantıdır. Yöre halkını bir araya getiren, Harfhane geleneğini yaşatmada önemli katkıları olan Harfhane sanatçıları Delikanlı Mehmet (tambur ve ses sanatçısı), Abdurrahman Filik(kaynak kişi) Ragıp Binzat (kaynak kişi), Hasan Çiftçi (keman ve ses sanatçısı), Aziz Çelik (cümbüş üstadı, kaynak kişi), Mahmut Özçiftçi (ses sanatçısı, kaynak kişi), Hasan Duymaz (ses sanatçısı, kaynak kişi), Mahmut Çetinkaya (kaynak kişi), Hüseyin Hanol (bağlama ve ses sanatçısı) ve adını sayamadığımız birçoğu anonim türkülere de kaynak kişilik yapmışlardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder